Jojoslanking

Jeg er en jente på 26 som sliter med å ha en balansert vekt. Fra jeg var 13 til 23 var jeg jojoslanker, enten spiste jeg så og si ingenting og gikk ned masse i vekt eller jeg spiste masse og gikk rett opp igjen. De tre siste årene har jeg klart å holde vekten der jeg ønsker men på helt feil måte. Jeg har fortsatt å spise minimalt; ett knekkebrød og en porsjon middag i løpet av en dag pluss frukt og grønnsaker samtidig som jeg trener 6 dager i uken. Denne besettelsen begynner å gå utover livskvalieteten og jeg ønsker sterkt å ha et normalt kosthold. Dette spesielt i forbindelse med at jeg nå skal bli samboer og har ikke i like stor grad mulighet til å styre mitt eget kosthold. Problemet er at jeg nå har forsøkt å tilvenne meg et normalt kosthold med det resultat at vekten øker. Jeg var nå to uker i Hellas der jeg prøvde å kose meg med litt mer enn jeg pleier. Jeg spiste verken godteri eller mengder av mat men litt mer enn jeg pleier og unnet meg litt ost og brød blant annet. Dette førte til en økning på fem kilo. Også tidligere når jeg har tillatt meg å spise litt mer som andre mennesker merker jeg fort at kiloene kommer snikende. Jeg er fullstendig klar over at dette er en pris å betale for å slanke seg på denne måten men det er litt sent å tenke på nå. Jeg forstår jo hvorfor jeg nå går lett opp i vekt; kroppen må jo få sjokk når den får et normalt matinntak, men det kan vel likevel ikke være slik at løpet er kjørt for meg? Må jeg enten fortsette å spise like lite eller godta en vektøkning? Jeg ønsker virkelig å ha et normalt forhold til mat, dette problemet går utover både min egen hverdag og også i forhold til kjæresten min ved at han blir litt lei av alt jeg ikke kan spise. Finnes det noen måte jeg kan venne kroppen min gradvis til et normalt inntak av mat uten å legge på meg?Jeg er nå 163cm. høy og veier 52kg. Har lett benbygning så jeg er ikke undervektig men har en normalt slank kropp.
Håper inderlig på hjelp eller å bli vist til noen som kan hjelpe meg.

Kvinne, 26 år

kvinne
26
Hei og takk for spørsmålene!

Det er veldig bra at du innser at du har et vanskelig forhold til mat og at du ønsker å gjøre noe med det. Da er du på god vei til en løsning!

Du har nå en BMI (Body mass index) på 20 kg/m², som er akkurat innenfor normalområdet 20-25. Det vil si at selv om du har en lett benbygning har du mange kilo å gå på før du er overvektig. Det at du har gått opp 5 kilo betyr at du nå har en sunnerer kroppsvekt enn før, så jeg vil anbefale at du prøver å holde vekten stabil nå fremfor å gå ned igjen. Likevel er det jo viktig at du føler deg vel og komfortabel med kroppen din.

Når det gjelder spørsmålet ditt om forbrenningen din kan være ødelagt og om du kan gradvis venne deg til å spise mer, er det som du sikkert vet generelt slik at jo lavere kroppsvekt man har, jo lavere er forbrenningen. Det er derfor vanskeligere å gå ned i vekt jo mer man allerede har gått ned i vekt. Dette er først og fremst på grunn av redusert muskelmasse. Muskler forbrenner mer enn fett. Det vi kaller basalmetabolismen, altså det kroppen forbrenner selv når man er helt i ro i en behagelig temperatur, øker når en person som har gått ned mye i vekt legger på seg igjen. For eksempel hos en person med anorexia nervosa som får behandling og går opp i vekt, øker forbrenningen igjen innen få uker. Denne økningen kan vare lenge, over ett år. Du har hatt en stabil vekt de ssite tre årene med et veldig lavt matinntak, men det at du nå har lagt på deg noen kilo vil faktisk øke forbrenningen din. Det er altså ikke slik at du vil bare fortsette å gå opp i vekt.

Et annet aspekt er at de som sulter seg eller får i seg altfor lite i forhold til behov for å gå ned i vekt, vil ofte få forstyrrelse i thyroidea hormoner som styrer stoffskiftet. Hos de aller fleste blir verdiene normale igjen kort tid etter at vekten går opp igjen. Hvis du er bekymret for at du har fått et svært lavt stoffskifte som følge av jojoslankingen, kan du eventuelt ta en blodprøve hos legen for å sjekke disse hormonene.

Personer som har vært overvektige og deretter gått ned veldig mye i vekt kan ta igjen vekten raskt og får da ofte en høyere fett prosent. Dermed får de mindre muskelmasse eller ”aktivt vev” og vansker med å gå ned igjen. Du har vel ikke vært overvektig, men det er mulig at du har en lavere forbrenning nå enn det du hadde tidligere. Dette betyr likevel ikke at forbrenningen din er ødelagt. Det er mulig å slanke seg selv med mye fettmasse i forhold til muskler, men det er viktig at du fokuserer på å bygge opp musklene dine ved å trene en del styrketrening.

Forbrenning kan være veldig individuelt, og det er umulig å si hvordan stoffskiftet ditt er uten å gjøre undersøkelser. Såkalt indirekte kalorimetri gjøres på en del større sykehus, men nytteverdien av å vite dette for din del er nok ikke så stor.

Muskelmasse forbrenner som kjent mer enn fettmasse. For deg som trener så mye er det spesielt viktig at du ikke blir katabol, det vil si går tom for energi slik at kroppen må tære på musklene og bruke kroppsprotein som energikilde. Du bør derfor spise regelmessig (hver 3.-4. time), og spise noe mat, for eksempel en yoghurt, en brødskive med ost eller frokostblanding med melk, et par timer før du trener. Etter trening bør fylle på glykogenlagret ditt, altså karbohydratlagret i leveren og musklene, ved å drikke eller spise noe innen en time for rask restitusjon eller ”reparering” og oppbygging av muskulatur. Da trenger du både karbohydrater og protein. Ikke la det gå mange timer mellom dagens siste måltid og neste dags første måltid. Frokost er derfor spesielt viktig. Spiser du tidlig middag, kan det være lurt å innføre et lite kveldsmåltid også. Det trenger ikke være så mye, men i alle fall en frukt.

Hvis du altså nå greier å spise et normalt kosthold, gjerne med små, hyppige måltider inkludert frokost, samtidig som du fortsetter å trene, men spiser fornuftig før og etter trening, vil forbrenningen din bli normalt igjen. Likevel kan det være at du ender opp med mer fett på kroppen enn tidligere og dermed noe lavere forbrenning, noe som kan gjøre at du vil ha et litt lavere energi-, eller kaloribehov enn vanlig.

Hvis du ønsker mer generell informasjon om et sunt kosthold kan du lese denne brosjyren fra Helsedirektoratets Avdeling for ernæring: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/mat_og_mosjon_i_hverdagen_15707


Lykke til med samboerskapet og vekten!
Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.