Lommelegen tekst
Søk blant 43,720 spørsmål og svar.

Feil jobb?

Feil jobb?

tor, 30/10/2008 - 09:04

Spørsmål

Spørsmål: 

Konsentrasjonsvansker i jobb
Hei, Jeg er mann i midten i 30-årene med utdannelse og bra jobb i kreativt yrke. Det jeg imidlertid sliter med er å konsentrere meg å få ting gjort. Dette kommer og går litt men medfører at jeg mister lysten på å jobbe og vil finne meg en annen jobb.

Det er viktig å nevne at jeg trives veldig godt på jobb, men sliter som sagt med konsentrasjonen.

Et problem er at jeg hele tiden /må/ sjekke mail, lese nettaviser og gjøre helt andre ting. Jeg burde egentlig nedlegge internettforbud, men når jeg jobber på PC store deler av dagen er det litt vanskelig for meg.

Jeg har egentlig slitt med dette i flere år, hos ulike arbeidsgivere. Jeg er faglig flink, er sosial og har et bra liv, men jeg er ofte bekymret over hvordan jeg skal klare å levere på jobb. Dette er spesielt frustrerende iom at jeg vet at jeg egentlig kan løse oppgavene, men at jeg bare utsetter dem... Dette reduserer nok også mine karrieremuligheter iom at karrieren er relatert til å levere så mange timer som mulig i uken... Jeg har nesten alltid dårlig samvittighet for at jeg burde levere mer produktiv tid.

I dag har jeg for eksempel maks to timer effektiv arbeidstid av 8 timer på jobb.

Jeg har stor frihet i jobben og ingen kontrollerer meg før jeg skal levere.

Er jeg i feil jobb eller kan jeg løse dette på annen måte?

Mann, 33 år

mann
33

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.

Svar fra legen

Hei!
Takk for et interessant brev. Jeg tror ikke du er alene om denne problemstillingen, dersom det er noen trøst. Undersøkelser viser at en overraskende stor del av arbeidsdagen for svært mange blir brukt til ikke – produktive sysler som å surfe på nettet, spill osv.
Du stiller et spørsmål som egentlig ligger litt på siden av hva vi svarer på her i Lommelegen, men ut fra det du sier, så tror jeg du er akkurat der du skal være. Ditt brev virker svært reflektert og det viser et bevisst forhold til hva du kan gjøre annerledes. Kanskje litt for bevisst, slik at du blir sittende og gremmes over dine feildisponeringer i stedet for å gjøre noe med dem.
En ting er å være bevisst egen feildisponering av arbeidstiden, et annet viktig moment er om du er villig til å gjøre noen med dette. Dersom villigheten blir stor nok, så kommer som regel resultatene i form av økt effektivitet.
Kanskje du skulle se litt på hvordan du kan øke din egen villighet til å få mer ut av dagen din? Kanskje du kan redusere sekundærgevinsten ved å slappe av for mye i arbeidstiden? Jeg kjenner ikke til din arbeidsdag, men ut i fra det du beskriver så virker så såpass ressurssterk at du er i stand til å foreta en analyse av din arbeidsdag og komme fram til løsninger slik at du etter hvert blir fornøyd.
Mange av de handlingene du beskriver, som å sjekke mail i tide og utide, kan bli tvangshandlinger og det kan derfor være en idé å innføre faste tider for nettopp slike ting.
Jeg håper svaret er til hjelp.

Lykke til videre.

Hverdagspsykologi
Vennlig hilsen

Eyolf Klæboe Faleide, lege

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.