Lommelegen tekst
Søk blant 45,071 spørsmål og svar.

Dobbelt lyd i øret

Dobbelt lyd i øret

Onsdag 2. januar 2008

Spørsmål

Spørsmål: 

Har siden begynnelsen av desember hatt problemer med høpyre øre. Føles som jeg hører /dobbelt/ særlig høye skarpe lyder. Når jeg selv snakker kommer også en slags dobbelt lyd. Har klødd mye i ørene i flere år. De væsker mye (blankt)og øregangen flasser. Har vært hos fastlegen. Ikke noe spesielt å se, kun litt rød. Ørene ble skyllet. Jeg har brukt Terra Cortril øresalve med kortison i ca 12. dager. Det har ikke hjulpet. Jeg brukte q-tips i høst en gang og stakk den ved et uhell litt hardt inn i øret. Kan det ha skadet øret? Kan plagene ha noe med blodtrykk/lavt stoffskifte å gjøre? Har du noen forslag til hva jeg bør gjøre videre?Relevante sykdommer/medisiner: Er allergiker (alle pollensorter og noen matvarer). Har høyt blodtrykk (sist målt til 159/116) bruker 1 Tenormin 25 mg pr dag. Har nylig startet med Levaxin pga lavt stoffskifte.

Kvinne, 53 år

kvinne
53

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.

Svar fra legen
Hei! Det er mulig at du har et problem med øretrompeten på høyre side. Dersom det du beskriver en en slags gjenklang, kan det skyldes at øretrompeten er åpen hele tiden. Den skal normalt sett ikke være åpen, men åpnes noen millisekunder når vi tygger eller gjesper osv. Man kaller tilstanden for en "tuba aperta" eller åpen tube, og man bør i slike tilfeller unngå medisiner som er vanndrivende, og det kan hjelpe at man sover med overkroppen og hodet flatt, eller lavt i forhold til resten av kroppen, slik at man skaper en noe "tykkere" slimhud i øretrompeten og denne kan da tettes noe. Dersom du har skadet trommehinnen med en q tips vil man ofte umiddelbart få sterke smerter, nedsatt hørsel og blod fra øregangen. Hvis du ikke hadde slike symptomer er denne diagnosen noe mer usikker. Du bør få sjekket hørselen med et audiogram (høreprøve) og et tympanogram (en trykkmåling) og disse kan gi en god pekepinn på hva du feiler i tillegg til en grundig øreundersøkelse. Endringer i blodtrykk kan gi hørselspåvirkning i ulik grad, slik at det er god grunn til å forsøke å behandle høyt blodtrykk (116 i undertrykk er noe høyt). Bruk av levaxin er ikke kjent for å gi symptomer som de du har. Lykke til videre med utredningen!
Vennlig hilsen

Mads H. Moxness, øre-nese-halslege

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.

Sist besvarte spørsmål

Hei Jeg er en kvinne på 34 år. I sommer prøvde jeg å ta livet av meg via henging. Det resulterte i sandviken sykehus som tvangsinnlagt i 2 mnd. Jeg...
Jeg er en kvinne på 27 år som plages med hodepine og redd svulst. Fødte et barn for 2 mnd siden og har de siste 4 ukene vært plaget av hodepine og...
Hei. Takker for gode tidligere svar. Når jeg fikk svar på en ct scanning m kontrast av thorax, stod det ingen patologi i di fremstilte organer øvre...
Jeg har den siste uken hatt ubehag i området der leveren ligger. Det kjennes som en press- eller trykkfølelse. Letter noe etter avføring/luftavgang (...
Eksem i underlivet. Det klør og klør. Bruker kortisonsalve og intimsalve. Det kommer igjen og igjen. Jeg må bruke truseinnlegg pgr,av inkontinens,...
Jeg har i litt over en uke hatt prikking i hendene og etterhvert føttene. Kan innimellom få ilinger eller frysninger i kroppen. Jeg er nok ganske...