Bechterews sykdom og trening

Hei!
Har hatt smerter i korsrygg/bekken/utsiden av lår i ca 1,5 år. Ivrig mosjonist, men løping fungere svært dårlig nå. Kan jogge i veldig rolig tempo på flat vei, men så når det blir litt mer intensitet kommer smertene. Problemer med søvn, sover aldri hele natta.
Har positiv blodprøve på Bekhterev, men MR støttet ikke dette. (Er veldig stiv, når jeg sitter på gulvet med strake bein kan jeg ikke lene overkroppen noe fremover..j
Har fått påvist betennelser i problemområdene på ultralyd. Og mulig kalk.

Så til spørsmålet: Bevegelse er alfa omega forstår jeg. Men jeg ønsker mer enn å bare gå tur.. sliter med å holde meg til det. Så da blir det en løpetur med smerter en gang i blant.. Gjør jeg vondt verre da? Litt smerter er vel ok..? Men det hender jeg av stahet løper til det gjør veldig vondt.. Nå føler jeg vel at svaret sier seg selv her..! Men vil jo egentlig høre at dette er helt ok, at jeg ikke forverrer noe..

Hvis det er Bekhterev, er det da ugunstig å trosse smertene? Eller kan jeg holde på til jeg ikke "klarer mer"?

På forhånd takk! Hilsen Øyvind

mann
40
Hei.
Regner med at du har leste deg litt opp på tiltaks- og behandlingsmuligheter dersom du faktisk er i ferd med å utvikle denne sykdommen. Som du sikkert vet, snakker vi om en s.k. «auto-immun» lidelse med flere uklare årsaksforhold.
Du er jo undersøkt med tanke på en arvelig faktor som finnes hos 90% av dem som ender opp med en konklusjon på nettopp Bechterews sykdom. Påvisningen av HLA-B27- faktoren er derfor med på å sannsynliggjøre denne mistanken hos deg.
Det er ikke uvanlig at røntgen- eller MR-bilder først kan bekrefte denne diagnosen hos den enkelte pasient etter varierende tid for plager; vevsforandringene er alltid et individuelt fenomén.
Smerter og tilstivning i leddene mellom ryggradens basis, «korsbeinet» og de to bekkenhalvdelen, er typisk, likedan tilstivning/ funksjonssmerter i korsryggavsnittet.
Så til spørsmålet ditt: Du er åpenbart villig til å «trasse» minussiden ved å være i aktivitet. Jeg mener det er et gode med den innstillingen! Likevel er det spørsmål om å oppnå bevegelighet og bevegelsesglede uten å måtte provosere frem mye smerter.
Vit at riktig anlagt og dosert mobilitets og styrketrening ofte gir hyggelige resultater; om du nå i første omgang tar sikte på å jobbe med bevegelighet, vil du kunne få hjelp til det en rekke steder.
Muligens vil fastlegen din vite om dette tilbudet i ditt nærområde, - alternativt kan du kontakte en fysioterapeut med slik forespørsel.
Norges Revmatikerforbund har sine lokallag og kan ellers kontaktes sentralt; der vil du få vite om tilbud som passer deg. En rekke behandlingssteder tilbyr egne opplegg som omfatter varmbassengtrening i egne eller kommunale anlegg. Her skjer all trening i samarbeid med profesjonelle «lagspillere» og slik at treningen til enhver tid tilpasses deg.
Norges Revmatikerforbund har likedan avtaler med norske institusjoner i syden (Spania, f.eks.) som tilbyr gode opplegg - i vann og til lands – og ikke minst i et klima som mange revmatikere ofte har god effekt av. Slike opphold kan fastlegen etter ditt ønske søke NAV om.
Vent litt med mye løping; prøv deg alternativt frem med ergometersykkel («spinning») og/ eller ro-maskin og stavtaktrening ved et treningsinstitutt!
Det er mange måter å ivareta positiv trass og god motivasjon på! Ta dette opp med fastlegen din, - mange muligheter kan utløses i en slik konsultasjon!
Lykke til