Abstinensplager etter Rivotril stopp

Heisann. Jeg går igjennom Rivotril abstinenser og er nå 14 uker og 2 dager uten benzo for første gang på over 13 år. Jeg er forferdelig dårlig, og i dag er jeg på mitt aller verste igjen. Jeg har gått på Lamictal og Effexor i 13 år nå også. Jeg lurer på om noen av de forverrer abstinensene? Blir jeg sykere av å ta dem? Forlenger jeg noe? Jeg er helt rådvill og ingen kan hjelpe meg. Om de gjør meg verre må jeg jo slutte å ta dem. Jeg håper dette helvete roer seg snart, for jeg klarer ikke stort mer.

kvinne
37
Hei! Det er viktig at du har en kontakt (fastlege, psykiater, psykolog) som kan vurdere og hjelpe deg under denne nedtrappingen. Har du ikke det? 14 uker er relativt lang tid og fysiske abstinenssymptomer som hjertebank og uro bør være betydelig mindre nå. Psykiske abstinensplager kan vare lengere. Lamictal og Effexor er ikke kjent med å forlenge disse plagene, men dossering og behandling må selvsagt revurderes også i forløpet. Det må være den behandlende legen som gjør slike endringer. Det kan også være uheldig å endre dosene på egenhånd. Det finnes medisiner som kan være til hjelp mot abstinensplager som f eks Clonidin. Dette bør du ta opp snarlig med fastlege.

Alf Kristoffer Ødegaard, lege