D-VITAMIN: Vitamin D dannes i huden når sollys, UVB-stråler, treffer huden.
D-VITAMIN: Vitamin D dannes i huden når sollys, UVB-stråler, treffer huden. Shutterstock, NTB scanpix

Vitamin D

I disse matvarene finner du vitamin D. Ved mangel på vitamin D kan skjelettet bli skadet.
Oppdatert dato: Fredag 15. September 2017

- Vitamin D er viktig for at kalsium skal tas opp i tarmen, regulerer nivået av kalsium i blodet og bidrar til reabsorpsjon av kalsium i nyrene, sier Mathilde Enger, klinisk ernæringsfysiolog ved Akershus universitetssykehus.

D-vitamin er ifølge Store medisinske leksikon kjemisk sett steroler og omfatter foruten de naturlig forekommende ergocalciferol (vitamin D2) og cholecalciferol (vitamin D3, 1,25-dihydroksyvitamin D2) en del andre steroler. 

Vitamin D i den aktive formen kalles kalsitriol. 

EKSPERT: Mathilde Enger, klinisk ernæringsfysiolog ved Akershus universitetssykehus.
EKSPERT: Mathilde Enger, klinisk ernæringsfysiolog ved Akershus universitetssykehus. Privat

Hvilke matvarer inneholder vitamin D?

Vitamin D dannes i huden når sollys, UVB-stråler, treffer huden. Pigmentmengden regulerer produksjonen. Mennesker med lys hud produserer mer enn mennesker med mørk hud og eldre mennesker.

- Sol er en viktig kilde til vitamin D. Befolkningsstudier viser at mange nordmenn får i seg for lite vitamin D, spesielt i vintermånedene, sier Enger.

Det er i tillegg flere kilder til vitamin D, ifølge ernæringsfysiologen.

  • Fet fisk som laks, ørret, sild, kveite, makrell
  • Rogn og torskelever
  • Eggeplomme
  • Meierismør
  • Tran
  • Utvalgte margarin- og melkeprodukter som er tilsatt vitamin D.

- Man har ikke vondt av tilskudd hvis man ikke spiser mye fet fisk. Man anbefaler også tilskudd til de fleste i vintermånedene, sier Enger.

Hun presiserer at man bør forholde seg til normal dosering av tilskudd, hvis ikke man får anbefalt mer av legen etter påvist mangel.

LES OGSÅ: Lite matlyst, hva kan årsaken være?

KILDER TIL D-VITAMIN: Fet fisk, rogn, torskelever, eggeplomme,  meierismør, tran, utvalgte margarin- og melkeprodukter som er tilsatt vitamin D.
KILDER TIL D-VITAMIN: Fet fisk, rogn, torskelever, eggeplomme, meierismør, tran, utvalgte margarin- og melkeprodukter som er tilsatt vitamin D. MAGNAR KIRKNES, VG

For lite eller for mye vitamin D

Vitamin D er fettløselig og lagres i kroppen. Det er derfor viktig at inntaket over tid ikke er for høyt. Helsedirektoratet anbefaler at barn fra fire uker får tilskudd av vitamin D.

For barn opp til 9 år anbefales det 10 mikrogram vitamin D daglig. Det samme gjelder opp til 75 år, men eldre og de som er lite ute i dagslys bør få tilskudd med vitamin D for å oppnå inntak på 10 mcg vitamin D daglig for voksne og 20 mikrogram vitamin D daglig for eldre.

– Hvis man får for lite eller for mye over lang tid kan det går ut over skjelettet, sier Enger. 

LES OGSÅ: Magnesiummangel

Lurer du på noe?
Spør en av våre leger.
Kost og ernæring
Jacob Juel Christensen

– Ved for lite vitamin D vil man få dårlig opptak av kalsium og ved for mye vil man få for mye opptak av kalsium, utdyper hun.

Det kan føre til osteomalasi og osteoporose.

  • Osteomalasi er ifølge SML en skjelettsykdom som skyldes redusert innhold av kalsiumsalter i knoklene. Dette fører til at knoklene kan bøyes og deformeres. 
  • Osteoporose, bedre kjent som beinskjørhet, betyr at beinmassen tynnes ut inne i knoklene ut slik at brudd blir mer sannsynlig.