MAT MED FOLAT: Spinat, og andre grønne grønnsaker er en yppelig kilde til bitamin b9 (folsyre).
MAT MED FOLAT: Spinat, og andre grønne grønnsaker er en yppelig kilde til bitamin b9 (folsyre). NTB Scanpix/Shutterstock

Vitamin B9 (Folsyre, folat)

Vitamin B9 er spesielt viktig for de som planlegger graviditet eller er gravide. Folat-tilskudd er anbefalt disse.
Oppdatert dato: Fredag 28. april 2017

Vitamin B9, Folsyre og folat er det samme, i mange artikler her på lommelegen.no brukes betegnelsene om hverandre. Vitamin B9 er et vannløselig vitamin.

B-vitaminet folsyre er nødvendig for at arvestoffet, DNA, skal kunne kopieres. Folsyre er også viktig for celledelingen, inkludert dannelsen av røde blodceller og syntese av proteiner.

Gravide anbefales tilskudd

Alle kvinner som planlegger å bli gravide, eller som vet at de allerede er det, bør tidligst mulig starte med tilskudd av folat. Slik reduserer du risikoen for ryggmargsbrokk hos fosteret. Folat får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Du bør ta 400 mikrogram per dag. Fortsett med ekstra tilskudd av folat til og med 12 svangerskapsuke.

LES MER: ryggmargsbrokk

Naturlige kilder

Du finner folat i grønne grønnsaker, som for eksempel spinat, brokkoli, grønnkål, rosenkål inneholder mye folsyre. Grove kornprodukter, frukt, fruktjuice inneholder også folat.

Dagsbehov 

Ifølge matportalen har EUs tidligere mattrygghetsorgan, Scientific Committee on Food (SCF), fastsatte i 2000 et øvre trygt inntaksnivå (forkortes UL) for folsyre på 1000 mikrogram per dag for voksne. Etter dette har studier antydet at det kan være sammenheng mellom høyt inntak av folsyre og utvikling av kreft. Mattilsynet ba derfor VKM vurdere om det er grunnlag for å endre det øvre trygge inntaksnivået.

VKM har gjennomgått vitenskapelig litteratur for eventuelle sammenhenger mellom folsyre og kreft, og konkluderer med at det ikke er grunnlag for å endre det eksisterende øvre trygge inntaksnivået for folsyre.

Mangelsymptomer

I svangerskapets første måneder kan mangel på folsyre føre til misdannelser som ryggmargsbrokk og manglende utvikling av hjernen. Mangel på folsyre som følge av dårlig kosthold er uvanlig i Norge, unntatt hos alkoholikere og eldre.

Den viktigste årsaken til folsyremangel er cøliaki, som fører til dårlig opptak fra tarmen. Folsyremangel kan også forekomme ved bruk av enkelte legemidler. Langvarig medisinering med legemidler mot epilepsi og depresjon og bruk av p-piller kan i sjeldne tilfeller føre til folsyremangel. I tillegg til fosterskader, er blodmangel den viktigste følgen av for lite folsyre.

Overdosering

Store menger folsyre er ikke farlig, men kan maskere vitamin B12 mangel. Maks anbefalte inntak per dag er 1 mg per dag.

Apotekpreparater

Folsyre finnes som reseptfrie tabletter på 0,4 mg. Folsyre finnes også i mindre mengder i de fleste multivitamintilskudd.

Oppdatering 28.04.17: Sjekket tekst opp mot matportalen om folat til gravide, og matportalen om risikovurdering. Bilder, bildetekst og lenker lagt inn, sykepleier Elisabeth Lofthus