Lommelegen tekst
Søk blant 44,218 spørsmål og svar.

Søvnproblemer

Søvn:

Søvnproblemer

De fleste har søvnvansker fra tid til annen. Søvnproblemer kan bestå i innsovningsvansker, avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning.

Når det gjelder søvn er vi mennesker veldig forskjellige. Noen er helt avhengige av 8 fulle timers søvn for å kunne fungere dagen etter. Andre ser ut til å kunne klare seg på få timers søvn gjennom lange perioder. Man snakker ikke om søvnløshet eller søvnvansker hvis mangelen på søvn ikke påvirker hvordan du fungerer i dagliglivet. Hvis du fungerer fint om dagen er det likegyldig om du sover få eller mange timer om natten. Kroppen din vil si ifra dersom den får for lite søvn.

Årsaker til søvnproblemer:



  • Personlige problemer. Søvnproblemer skyldes ofte personlige problemer. Det kan dreie seg om konflikter, ekteskapsproblemer, økonomiske bekymringer, stress, eksamensangst, dødsfall i nær familie eller lignende.

  • Psykiske lidelser. Angst- og spenningstilstander kan føre til innsovningsvansker. Depresjon fører ofte til at man våkner tidlig om morgenen, men tilstanden kan også føre til innsovningsvansker.

  • Medikamenter som kan medvirke til søvnproblemer, er blant annet glukokortikoider, betablokkere og vanndrivende medisiner. Hvis du nylig har sluttet å bruke sovetabletter, kan du i en overgangsperiode få problemer med å sove.

  • Nytelsesmidler. Både tobakk, kaffe og te inntatt på kveldstid kan gi innsovningsvansker. Alkohol virker først søvndyssende, men fører ofte til tidlig oppvåkning når alkoholkonsentrasjonen i blodet faller. Du kan dessuten bli nødt til å stå opp for å tisse tidlig om morgenen og da kan det bli vanskelig å sovne igjen etterpå. Store måltider rett før sengetid er uheldig for søvnen.

  • Ytre forstyrrelser. Støy, lys og andre forstyrrelser kan gjøre det vanskelig å sove.

  • Sykdommer.
    Hjertesvikt kan noen ganger føre til at man får pustevansker i liggende stilling, og kan derfor gi søvnproblemer. Hjertesvikt kan også føre til at man må opp for å late vannet flere ganger om natten.

  • Sykdommer i luftveiene og lungene kan gi søvnvansker på grunn av plagsom hoste.

  • Ved forstørret prostata kan søvnen bli avbrutt hvis du må opp om natten for å late vannet.

  • Høyt stoffskifte (hypertyreose) fører ofte til rastløshet og dårlig søvn.

  • Noen får mer plager med sure oppstøt (reflukssykdom) i liggende stilling, og kan få søvnvansker av den grunn. 

  • Kløe kan være svært plagsomt og hindre god søvn.

  • Alder. Spedbarn sover store deler av døgnet. Barn trenger mange timers søvn. Ungdom bør ha 8-9 timer på øret, voksne trenger noe mindre. Mange eldre klarer seg med mindre, kanskje 5-6 timer, men søvnmønsteret endrer seg. De fleste eldre sover færre timer i sammenheng og kan være våkne i perioder om natten. Behovet for dagsøvn kan øke.

  • Snorking. Både egen snorking, og ikke minst snorking fra den du deler seng med kan føre til stadige oppvåkninger og vanskeligheter med å få sovne igjen.



Hva kan du gjøre med søvnproblemene?



  • Ta fatt i årsaken, om mulig:

  • Snakk ut om bekymringer og problemer du strir med. Ta kontakt med noen du har tillit til. Det hjelper å snakke ut!

  • Kontakt lege dersom du har sykdommer eller plager som forstyrrer søvnen.

  • Få hjelp ved depresjoner.


Gode råd for god søvn:



  • Begrens søvnen til én - maksimalt to - perioder i døgnet.

  • Stå opp til omtrent samme tid hver dag. Selv om du kom deg sent i seng kvelden før, og selv om du har hatt vanskelig for å sove. Det virker nok nådeløst, men om kvelden vil du være trøtt, kanskje trøtt nok til å sove natten gjennom. Når du har klart å holde ut slik i mange nok dager får du regulert rytmen inni deg så du blir søvnig og våken til de riktige tidene.

  • Mosjoner litt hver dag, men ikke like før du skal legge deg.

  • Sørg for mørke og ro på soverommet.

  • Spis litt, men ikke for mye kveldsmat.

  • Unngå kaffe, te og cola de siste fire timene før sengetid.

  • Ikke bruk alkohol som sovemiddel.

  • Vent med å gå i seng til du er trøtt. Slapp av før du skal sove.

  • La soverommet være reservert for søvn og sex. Sex kan imidlertid både fremme og hemme søvntrangen. Menn sover som regel godt etter sex, mens kvinnene ofte kan kvikne til. Ikke bruk soverommet som hobbyrom, kontor eller tv-stue.

  • Unngå regelmessig bruk av sovemidler.

  • Prøv å lese i en virkelig kjedelig bok. Slukk lyset når du merker at øyelokkene blir tunge. Hvis du ikke har sovnet i løpet av en halv time skal du stå opp igjen. Sett deg i en stol, les litt, slapp av, og legg deg igjen etter en halv times tid.

  • Dersom partneren snorker, er det bedre å sove hver for seg enn å lide av kronisk søvnmangel!

Sovemidler
Det er så mange problemer forbundet med sovetabletter at de som hovedregel bør unngås. Her er de største ulempene:
Sovetabletter fører ikke til normal søvn.

Sovetabletter er vanedannende. Ved regelmessig bruk kan du bli avhengig av dem. Fordi du venner deg til pillen vil du også trenge en stadig større dose for å sovne.

Sovetabletter kan medføre fare dagen etter. Du kan være ute av stand til å kjøre bil eller betjene maskiner fordi trettheten henger i.
Sovetabletter kan gjøre det vanskelig å få tilbake normal søvn. Når du slutter å bruke dem, kan du i en overgangsperiode få søvnvansker.
Til tross for disse problemene brukes sovetabletter fortsatt i en viss utstrekning. Sovemidlene bør brukes over kort tid (som regel bare noen dager) og helst ikke hver kveld. Snakk med legen din om dette.

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.