Lommelegen tekst
Søk blant 44,794 spørsmål og svar.

Folsyre

Kosthold og ernæring:

Folsyre

B-vitaminet folsyre er nødvendig for at arvestoffet, DNA, skal kunne kopieres. Folsyre er også viktig for celledelingen, inkludert dannelsen av røde blodceller og syntese av proteiner.

(Folsyre og folat er det samme, i mange artikler her på lommelegen.no brukes betegnelsene om hverandre.)


Folsyre mot ryggmargsbrokk
Folsyre er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folsyre er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.

Naturlige kilder
Grønne grønnsaker, som for eksempel spinat inneholder mye folsyre. I tillegg finnes folsyre i blant annet kornbrodukter som brød, frukt, melk, melkeprodukter, lever, belgfrukter, kjøtt og egg.

Dagsbehov
Anbefalt dagsinntak er 0,3 mg for kvinner og 0,2 mg for menn. For barn er behovet lavere. For gravide og kvinner som planlegger eller kan komme til å bli gravide, anbefales et tilskudd på 0.4 mg per dag. Denne behandlingen skal fortsette i 3 måneder etter oppstått graviditet. Kvinner som har barn med nevralrørsdefekt, som selv har nevralrørsdefekt, eller som har partner med nevralrørsdefekt, har behov for tabletter som inneholder mer enn 0,4 milligram. Man bør imidlertid ikke ta en større døgndose enn 0,4 milligram folat uten å ha fått råd om dette av din lege.

Mangelsymptomer
I svangerskapets første måneder kan mangel på folsyre føre til misdannelser som ryggmargsbrokk og manglende utvikling av hjernen. Mangel på folsyre som følge av dårlig kosthold er uvanlig i Norge, unntatt hos alkoholikere og eldre. Den viktigste årsaken til folsyremangel er cøliaki, som fører til dårlig opptak fra tarmen. Folsyremangel kan også forekomme ved bruk av enkelte legemidler. Langvarig medisinering med legemidler mot epilepsi og depresjon og bruk av p-piller kan i sjeldne tilfeller føre til folsyremangel. I tillegg til fosterskader, er blodmangel den viktigste følgen av for lite folsyre.

Overdosering
Store menger folsyre er ikke farlig, men kan maskere vitamin B12 mangel. Maks anbefalte inntak per dag er 1 mg per dag.

Apotekpreparater
Folsyre finnes som reseptfrie tabletter på 0,4 mg. Folsyre finnes også i mindre mengder i de fleste multivitamintilskudd.

Vi gjør oppmerksom på at innholdet i denne artikkelen er mer enn to år gammel. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet. Du bør derfor vurdere å skaffe deg et oppdatert svar fra en av våre leger, eller din egen fastlege.

Spør en av våre erfarne leger og fagfolk

Vi tilbyr informasjon om symptomer, sykdommer, skader, samliv og seksualitet. Dersom du ønsker det, kan du velge 100% anonymitet.