Jod: Fisk inneholder jod.
Jod: Fisk inneholder jod. NTB Scanpix

Derfor trenger du jod i kostholdet

Vi trenger kun små mengder jod daglig gjennom maten. Likevel - gravide, ammende, vegetarianere og veganere bør passe på å få nok jod.
Oppdatert dato: Onsdag 8. November 2017

Jod er et grunnstoff som har viktige funksjoner i kroppen. Vi trenger kun små mengder daglig – dersom du spiser fisk to-tre ganger i uken, samt får i deg melkeprodukter daglig, vil du dekke behovet for jod.

Jod er viktig for at kroppen skal kunne lage thyroid-hormonene trijodtyronin (T3) og tyroxin (T4). Disse hormonene lages i skjoldbruskkjertelen, og regulerer stoffskiftet. Det er viktig at barn får i seg nok jod for normal vekst og utvikling av nervesystemet.

LES OGSÅ: Trenger vi egentlig tilskudd av vitamin K?

Jod er viktig for gravide og ammende

Jod er spesielt viktig for gravide og ammende – hormonene som produseres i skjoldbruskkjertelen er nødvendige for normal vekst og utvikling hos fosteret.

– Behovet for jod øker i forbindelse med svangerskap. Hvis man får i seg for lite jod, vil skjoldbruskkjertelen jobbe på høygir for å prøve å produsere nok hormoner, og kjertelen vil dermed kunne vokse og utvikle seg til det som på fagspråket kalles struma, sier Sigrun Henjum, førstemanuensis og klinisk ernæringsfysiolog ved HiOA.

Mangel på jod og stoffskiftet

Hvis mangelen vedvarer, vil det produseres for lite skjoldbruskkjertel-hormoner, som kan føre til tilstanden hypotyreose (dette kan også utvikle seg av andre årsaker enn jodmangel). 

 – Alvorlig jodmangel er uvanlig i Norge, men noen studier kan tyde på at undergrupper i befolkningen, inkludert gravide, kan få i seg for lite jod.

LES OGSÅ: Mangel på vitamin B12? Dette er symptomene.

Kilde til jod: Sjømat inneholder jod.
Kilde til jod: Sjømat inneholder jod. NTB Scanpix

Så mye jod bør du få i deg

Et tilfredsstillende jod-inntak i svangerskapet og under amming er viktig for vekst og utvikling hos barnet, men for mye jod kan også føre til helseplager.

– Det anbefales å innta moderate doser jod. Anbefalt inntak av jod er 175 μg per dag for gravide, forklarer Henjum.

For å få i seg anbefalt mengde er det nødvendig å ha daglig inntak av melk eller yoghurt (4 dl melk eller yoghurt som inneholder 100 μg jod) og å spise fisk som både pålegg og til middag hver uke. Dette tilsvarer to brødskiver med makrell i tomat (30 μg jog) og 150 gram torsk (150-200 μg jod).

– Egg og andre matvarer vil også bidra med små mengder jod. Tang- og taremel kan inneholde meget høye konsentrasjoner av jod, og må brukes med forsiktighet.

Mangler du D-vitamin?

Veganere, vegetarianere og melkeallergikere må passe på

– I forskjellige aldersgrupper er daglig jodbehov forskjellig, og det er på grunn av endring av behovet for tyroideahormoner i de ulike livsfasene, sier Lana Pocekaj, fastlege og ernæringsrådgiver ved Balderklinikken. 

Personer som spiser lite fisk og meieriprodukter, slik som vegetarianere eller personer med melkeallergi, vil kunne slite med å dekke behovet for jod via kosten. Da kan det være lurt å ta jod i form av kosttilskudd.

– Jod er tilstede naturlig i jord og sjøvann. Tilgjengeligheten av jod i matvarer varierer i ulike deler av verden. Vi får i oss jod ved å spise mat med høyt jodinnhold, spesielt mager fisk, sjømat, sjøgress, meieriprodukter, kjøtt, noe brød og egg, sier Pocekaj.

Fastlege og ernæringsrådgiver: Lana Pocekaj
Fastlege og ernæringsrådgiver: Lana Pocekaj Privat

De som har melkeallergi eller av andre grunner ikke får i seg noen av disse jodkildene, bør se etter andre alternative jodkilder. 

– Dette kan være utfordrende enkelte ganger ettersom jodmengden ikke er angitt på emballasjen, og det kan være vanskelig å identifisere kilder av jod i næringsmidler. Dermed anbefales det å måle jodnivået i kroppen før man starter med jodtilskudd i form av tabletter. 

Konsekvensene av for lite jod

Konsekvensen av for lite jod i kroppen er redusert dannelse av skjoldbruskkjertelhormoner. Man kan også få struma, som er betegnelsen på økt størrelse på skjoldbruskkjertelen, og økt risiko for kreft i bryster, skjoldbruskkjertel, mage, eggstokker og prostata. 

Vegetarianere og veganere er mer utsatt for jodmangel enn de som spiser kjøtt – spesielt de som bor i områder med lav andel jod i jordsmonnet, forklarer Pocekaj.

En plantebasert diett, spesielt basert på frukt og grønnsaker dyrket på jord med lavt jodinnhjold, kan forventes å gi meget begrensede mengder av jod.

Mangler du magnesium?

Svetter du mye?

– Jod blir avgitt fra kroppen gjennom svette, så toppidrettsutøvere kan trenge mer jod for å erstatte det som blir tapt. 

LES OGSÅ: Svetter du mye?

Har du et helsespørsmål? Send inn spørsmålet ditt til en av våre leger.