header
 
 Still spørsmål
 Les svar
 Svar etter tema
 Sjekk status på ditt spørsmål
 Debattforum
 Test deg selv
 Pasientorg.
 Lommelegen på mobilen
 SØK
 ADHD
 Allergi
 Alzheimer
 Apotek
 Astma
 Barn
 Blodtrykk
 Diabetes type 2
 Eksem
 Ernæring
 Forkjølelse
 For menn
 Førstehjelp
 Gravid
 Hiv/aids
 Hodepine
 Idrett / Trening
 Impotens
 Inkontinens
 Kolesterol
 Kreft
 Kvinnehelse
 Migrene
 Muskel/skjelett
 Overvekt
 Prevensjon
 Psykisk helse
 Reisemedisin
 Rettigheter
 Røykeslutt
 Samliv
 Sex
 Skader
 Smerter
 Sommersenter
 Spiseproblem
 Stress
 Sykdommer
 Symptomer
 Søvnsenter
 Undersøkelser
 Vaksiner
   
kanel mot diabetes
Kanel gir ikke bare god smak til maten - det oppfører seg også som insulin i kroppen og kan dermed hjelpe diabetikere. Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Diabetes
Kanel mot diabetes
Tre gram kanel senker insulinnivået, forsinker magetømmingen og minimerer sultfølelsen, viser en ny, svensk studie.

Av: Kristin Alsvik

teaser

- Kanel har vist seg å være en av de mest effektive urtene når det gjelder å regulere blodsukkeret, sier lege Joanna Hlebowicz og hennes kolleger ved Malmö Universitetssykehus.

Tidligere forskning har konstatert at det å innta seks gram kanel i forbindelse med et måltid fører til lavere blodsukker og langsommere magetømming i etterkant av måltidet.

- Men seks gram kanel er ikke en mengde man vanligvis bruker i mat. Målet med denne studien var derfor å finne ut i hvilken grad tre gram og ett gram kanel også har slike effekter, forklarer forskerne.

Kan hjelpe diabetikere
15 friske svensker deltok i studien, hvor de fikk 300 gram risengrynsgrøt sammen med tre gram kanel, ett gram kanel eller ingen kanel etter en periode med faste. Måltidene ble servert ukentlig i tilfeldig rekkefølge.

Resultatene fra studien viste at inntak av tre gram kanel senker insulinnivået etter et måltid og øker konsentrasjonen av fordøyelseshormonet glukagonlikt peptid-1 (GLP-1), som forsinker magetømmingen og minimerer sultfølelsen etter et måltid.

Forskerne oppdaget også at det ser ut til å være en sammenheng mellom størrelsen på kanelinntaket, reduksjonen i insulinnivået og forsinkelsen av magetømmingen. Tre gram kanel reduserer med andre ord insulinnivået etter et måltid mer enn ett gram kanel.

Forskernes konklusjon blir dermed at kanel kan være et viktig, for ikke å nevne billig og naturlig, kostsupplement for personer med en dårlig regulert diabetes type 2.

Grunnen til at kanel har denne effekten, er antakelig at det oppfører seg bemerkelsesverdig likt insulin i kroppen. Det forskes mye på dette for tiden, og kanskje kan kanel både forebygge og bekjempe diabetes.

Kilde:
  • diabetesincontrol.com
    Les mer om: diabetes, lege, insulin, blodsukker, ernæring, kosthold og ernæring


  • Oppdatert: 1. April 2009

    ---------------------------------------------
    Spørsmål til legen:
    Still spørsmål til legen - garantert svar!
     


       
     
    Emner fra A til Å
     


    Flere svar »


    Gå til forumet »

     


    Still spørsmål til Lommelegens ekspertpanel:
    Om oss
    Kontakt oss
    Vilkår for tjenesten
    Feilmelding
    Reklame og sponsing på Lommelegen
    Ønsker du å annonsere?
    Tips oss
    Tips en venn
    Redaktør Lommelegen.no: Ine Thereze Gransæter
    Ansv.red og adm.dir: Petter Danbolt
    Stedfortr.ansv.red og COO: Terje Johansen
    Oppdateringsansvarlig Lommelegen.no: Linda Stølen
    Utgiverselskap: Aller Internett as
    Lommelegen AS © 2012 - ditt helsesenter på Internett
    Materialet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale med
    Lommelegen AS er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring forbudt.
     

    Lommelegen.no har konsesjon fra Datatilsynet.

    Opplysningene som gis på Lommelegen.no må ikke 
    brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av lege