header
 
 Still spørsmål
 Les svar
 Svar etter tema
 Sjekk status på ditt spørsmål
 Debattforum
 Test deg selv
 Pasientorg.
 Lommelegen på mobilen
 SØK
 ADHD
 Allergi
 Alzheimer
 Apotek
 Astma
 Barn
 Blodtrykk
 Diabetes type 2
 Eksem
 Ernæring
 Forkjølelse
 For menn
 Førstehjelp
 Gravid
 Hiv/aids
 Hodepine
 Idrett / Trening
 Impotens
 Inkontinens
 Kolesterol
 Kreft
 Kvinnehelse
 Migrene
 Muskel/skjelett
 Overvekt
 Prevensjon
 Psykisk helse
 Reisemedisin
 Rettigheter
 Røykeslutt
 Samliv
 Sex
 Skader
 Smerter
 Sommersenter
 Spiseproblem
 Stress
 Sykdommer
 Symptomer
 Søvnsenter
 Undersøkelser
 Vaksiner
   
Hjerte og kar
Fortreffelig fiskefett!
Ytterligere tre vitenskapelige studier som ble publisert i 2002 bekrefter at fiskefett har flere gunstige effekter på hjertet.

Av: Roar Pedersen, lege

teaser

Hjertegodt: Du har hørt det før, og det er ikke siste gang du vil høre det: Omega-3 er godt for hjertet! Nå er det ytterligere bevist ved at tre nye studier bekrefter dette, melder Dagens Medisin. Omega-3-fettsyrer, fiskefett eller umettede fettsyrer er forskjellige navn på samme, sunne stoff.

3 studier på Omega-3
En amerikansk studie, publisert i det velrenommerte fagtidsskriftet JAMA (the Journal of the American Medical Association), fokuserer på omega-3-™s virkning på kvinner: Den viser at når kvinner bruker mye omega-3-fettsyrer, får de lavere risiko for hjerte- og karsykdom.
Hele 84 688 kvinner deltok i studien.

En annen amerikansk studie, publisert i fagtidsskriftet New England Journal of Medicine, fokuserer på omega-3-™s virkning på menn: Den viser at omega-3-fettsyrer fra fisk fører til lavere risiko for plutselig død blant menn som tidligere ikke har hatt hjertesykdom.

Den tredje undersøkelsen er italiensk, publisert i fagtidsskriftet Circulation, og fokuserer på personer som allerede har hatt hjerteinfarkt: Den viser at når man gir omega-3 som kosttillegg, reduseres risikoen hos de som har hatt hjerteinfarkt for å få rytmefeil i hjertet som fører til plutselig død. Over 11 000 hjertepasienter deltok i denne studien.

Mange goder
I en kommentar til den andre undersøkelsen, skriver en av forskerne at han tror omega-3 i tillegg til de gunstige effektene som er undersøkt i studien, også har andre og gunstige effekter, nemlig: det påvirker triglyseridnivået, det påvirker også immunsystemet og blodets evne til å koagulere på en gunstig måte. Det kan også være gunstig når nervesystemet skal utvikle seg.

Slik får du i deg nok omega-3:
Konklusjonen i alle tre studiene er at inntak av omega-3, enten som kosttillegg eller fra fisk, er en ufarlig og sunn måte å redusere risikoen for hjertesykdom på. Ved å ta en pille med omega-3 kosttilskudd om dagen, eller spise fisk to ganger i uka, fortrinnsvis fet fisk, får du i deg tilstrekkelig nivå omega-3.


Kilde: Dagens Medisin


Les mer om: apotek, blodtrykk, diabetes, ernæring, kolesterol, hjerte og kar


Oppdatert: 4. May 2005

---------------------------------------------
Spørsmål til legen:
Still spørsmål til legen - garantert svar!
 


   
 
Emner fra A til Å
 


Flere svar »


Gå til forumet »

 


Still spørsmål til Lommelegens ekspertpanel:
Om oss
Kontakt oss
Vilkår for tjenesten
Feilmelding
Reklame og sponsing på Lommelegen
Ønsker du å annonsere?
Tips oss
Tips en venn
Redaktør Lommelegen.no: Ine Thereze Gransæter
Ansv.red og adm.dir: Petter Danbolt
Stedfortr.ansv.red og COO: Terje Johansen
Oppdateringsansvarlig Lommelegen.no: Linda Stølen
Utgiverselskap: Aller Internett as
Lommelegen AS © 2012 - ditt helsesenter på Internett
Materialet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale med
Lommelegen AS er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring forbudt.
 

Lommelegen.no har konsesjon fra Datatilsynet.

Opplysningene som gis på Lommelegen.no må ikke 
brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av lege