header
 
 Still spørsmål
 Les svar
 Svar etter tema
 Sjekk status på ditt spørsmål
 Debattforum
 Test deg selv
 Pasientorg.
 Lommelegen på mobilen
 SØK
 ADHD
 Allergi
 Alzheimer
 Apotek
 Astma
 Barn
 Blodtrykk
 Diabetes type 2
 Eksem
 Ernæring
 Forkjølelse
 For menn
 Førstehjelp
 Gravid
 Hiv/aids
 Hodepine
 Idrett / Trening
 Impotens
 Inkontinens
 Kolesterol
 Kreft
 Kvinnehelse
 Migrene
 Muskel/skjelett
 Overvekt
 Prevensjon
 Psykisk helse
 Reisemedisin
 Rettigheter
 Røykeslutt
 Samliv
 Sex
 Skader
 Smerter
 Sommersenter
 Spiseproblem
 Stress
 Sykdommer
 Symptomer
 Søvnsenter
 Undersøkelser
 Vaksiner
   
Kosthold og ernæring
Sunn tomat
sunn tomatEn nylig publisert undersøkelse fra Rowland instituttet i Aberdeen viser at tomater kan motvirke dannelsen av blodpropper som kan føre til hjertesykdom og slag.

Av: Tomas Nordheim Alme, stud. med.

teaser

Relaterte temasentre:
Ernæring
Kolesterol
At frukt og grønsaker er sunt for helsen er gammelt nytt. Det de skotske forskerne har funnet ut er, en av grunnene til at du bør la tomater være en del av kostholdet ditt. Det viser seg nemlig at den geleaktige massen rundt frøene, midt i tomaten, inneholder store mengder av et stoff som forskerne foreløpig kaller P3 eller tomat-faktoren. Dette stoffet har egenskaper på linje med en rekke av de vanlige blodfortynnende medisinene.

Hva er blodplater?
I blodet vårt har vi en mengde blodplater som brukes til å tette hull og skader som oppstår i blodårene. Uten disse platene ville vi fått store blødninger ved de minste skader. Imidlertid kan disse platene av og til klumpe seg sammen, uten at det er noen blødning, og vi kan få dannet en blodpropp. Blodpropp er en vanlig årsak til hjerneslag. Tomat-faktoren virker slik at platene ikke så lett kleber seg til hverandre.

For ordens skyld: tomatfaktoren er fremdeles bare på forskningsstadiet, og det er foreløpig bare gjort denne ene undersøkelsen. Dersom legen din har gitt deg noen form for blodfortynnende medisiner, må du ikke kutte disse til fordel for tomater eller noen annen alternativ behandling. Det vil være livsfarlig.

Også i jordbær
Spørsmålet er om denne oppdagelsen vil føre til at vi om noen år kan få nye og billigere blodfortynnende medisiner, med mindre bivirkninger enn dagens. I mellomtiden får vi kose oss med tomater fordi det er godt. Og dersom du ønsker litt variasjon, forteller forskerne at også jordbær, grapefrukt og melon har lignende helsebringende effekter.
Les mer om: ernæring, kolesterol, kosthold og ernæring


Oppdatert: 1. January 2000

---------------------------------------------
Spørsmål til legen:
Still spørsmål til legen - garantert svar!
 


   
 
Emner fra A til Å
 


Flere svar »


Gå til forumet »

 


Still spørsmål til Lommelegens ekspertpanel:
Om oss
Kontakt oss
Vilkår for tjenesten
Feilmelding
Reklame og sponsing på Lommelegen
Ønsker du å annonsere?
Tips oss
Tips en venn
Redaktør Lommelegen.no: Ine Thereze Gransæter
Ansv.red og adm.dir: Petter Danbolt
Stedfortr.ansv.red og COO: Terje Johansen
Oppdateringsansvarlig Lommelegen.no: Linda Stølen
Utgiverselskap: Aller Internett as
Lommelegen AS © 2012 - ditt helsesenter på Internett
Materialet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser. Uten særskilt avtale med
Lommelegen AS er enhver eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring forbudt.
 

Lommelegen.no har konsesjon fra Datatilsynet.

Opplysningene som gis på Lommelegen.no må ikke 
brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos eller behandling av lege